دکتر فرهانه امینی
Search
Close this search box.
مراقبت های بعد از کولپوسکوپی

مراقبت‌های بعد از کولپوسکوپی

اگر قرار است کولپوسکوپی را انجام دهید، پس باید به مراقبت های بعد از کولپوسکوپی نیز توجه داشته باشید. کولپوسکوپی را یک روش عالی برای معاینه رحم، دهانه واژن و واژن می‌دانند. در این روش تصاویری شفاف و بزرگ شده از این نواحی به دست می‌آیند. پزشک به کمک این تصاویر می‌تواند بیماری‌های مختلفی که در واژن و رحم وجود دارند را شناسایی کند‌‌. مراقبت های بعد از کولپوسکوپی برای تسریع روند. درمان بیمار بسیار پر اهمیت هستند. در واقع با توجه به این مراقبت ها می‌توان دوره نقاهت کولپوسکوپی را به حداقل رساند. پس از کولپوسکوپی باید حواستان به فعالیت‌هایی که در روز انجام می‌دهید باشد. ممکن است به انجام دردهای شکمی بعد از کولپوسکوپی دچار شوید. این دردها سریعا از بین می‌روند. پس نیاز نیست نگران باشید.

مراقبت های لازم بعد از کولپوسکوپی

یکی از نکاتی که در مراقبت های بعد از کولپوسکوپی به کار گرفته می‌شود، طولانی نبودن حمام است. شما باید بعد از انجام این فرآیند حمام‌هایتان را در حد دوش گرفتن کوتاه کنید تا میکروب‌ها وارد واژن یا رحم شما نشوند. اولین پریود بعد از کولپوسکوپی ممکن است با خونریزی‌های شدید همراه باشد اما جای هیچ گونه نگرانی نیست! چرا که این روند پس از مدتی به حالت عادی خود باز می‌گردد.

شما می‌توانید از داروهایی مثل وارفارین، آسپرین یا موارد مشابه استفاده کنید. البته قبل از آن باید با پزشک معالج خود مشورت‌های لازم را به عمل آورید. دقت کنید که پزشک شما به کدام نکات از نکات مربوط به مراقبت های بعد از کولپوسکوپی تاکید بیشتری دارد. سپس همان نکات را برای درمان خود به کار ببندید. در صورتی که متوجه شدید خونریزی‌های پس از کولپوسکوپی شما بیش از حد معمول هستند باید به پزشک مراجعه کنید. علاوه بر این به هنگام ترشحات بد یا داشتن تب و لرز مراجعه به پزشک اضطراری است. با توجه به این نکات است که می‌توانید سلامت خود را پس از مدت کوتاهی به دست بیاورید.

مراقبت های کولپوسکوپی

نکات پس از انجام کولپوسکوپی

پس از انجام کولپوسکوپی می‌توانید به خانه بازگردید و فعالیت‌های معمولی خود را انجام دهید. البته برخی از پزشکان توصیه می‌کنند که بیمار به مراقبت های بعد از کولپوسکوپی توجه داشته باشد و تا یک روز استراحت کند. ممکن است برخی از خانم‌ها پس از انجام این معاینات به خونریزی‌های شدید دچار شوند. در چنین مواردی لازم است که بیمار تا ۳ روز به این خونریری‌ها توجه نکند. اگر خونریزی بیشتر از سه روز ادامه داشت، بیمار باید به پزشک خود مراجعه کند.

لازم به ذکر است که انجام معاینات کولپوسکوپی زیر نظر دکتر امینی می‌تواند نتایج بهتری داشته باشد. دلیلش هم واضح است. دکتر امینی به مراقبت های بعد از کولپوسکوپی توجه زیادی می‌کند و همواره در تلاش است که سلامت بیماران خود را تضمین نماید. پس از انجام کولپوسکوپی رحم متوجه‌ خواهید شد که به بیماری‌های رحمی دچار شده‌اید و یا در سلامت کامل جسمانی به سر می‌برید‌. اگر سلامت جسمی شما با اختلال مواجه شده باشد، پزشک توصیه‌هایی را برای جلوگیری از پیشروی بیماری‌های رحمی به بیمار ارائه می‌دهد.

مراقبت های خانگی بعد از کولپوسکوپی

مراقبت های بعد از کولپوسکوپی به مراقبت های دارویی و پزشکی محدود نخواهند شد. بیمار باید در خانه نیز یک سری نکات مراقبتی را رعایت کند. این نکات در ادامه ذکر شده‌اند:

  • بهتر است تا چند روز از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کنید. این فعالیت‌ها باعث تشدید خونریزی‌های رحمی می‌شوند و آثار منفی را به دنبال دارند. توجه به مراقبت های بعد از کولپوسکوپی باعث می‌شود که بیمار به این امر واقف باشد.
  • اگر احساس درد شدید داشتید می‌توانید از داروهای تسکین دهنده درد استفاده کنید. استامینوفن و ایبوپروفن از جمله این داروها هستند که به سالم‌تر شدن بدن شما و کاهش دردها کمک می‌کنند.
  • اگر بیوپسی را انجام داده‌اید نباید تا یک هفته رابطه جنسی برقرار کنید. همچنین نمی‌توانید از تامپون‌های قاعدگی بهره ببرید تا زمانی که ‌خوب شوید.
  • از دیگر نکاتی که در مراقبت های بعد از کولپوسکوپی باید مورد توجه قرار بگیرند، مدت زمان بهبود است. به طور کلی بهبود دهانه رحم به چهار الی شش هفته زمان نیاز دارد.‌ افراد باید زیر نظر پزشک خود راهکارهای درمانی را دنبال کنند تا از نظر جسمی آسیب نبینند.

سوالات متداول مراقبت های کولپوسکوپی

سخن آخر

ما در این مطلب در مورد مراقبت های بعد از کولپوسکوپی صحبت کردیم. کولپوسکوپی یک روش برای معاینه دهانه رحم است. در این روش بیماری‌هایی خطرناک مثل بیماری سرطان تشخیص داده می‌شوند. پس از انجام کولپوسکوپی می‌توانید از داروهای مسکن برای کاهش درد خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهید. البته انجام ورزش‌های سنگین ممنوع است‌. بر خلاف عقیده بسیاری از خانم‌ها انجام کولپوسکوپی پس از بارداری مانعی ندارد. با توجه به مراقبت های بعد از کولپوسکوپی می‌توان دوره نقاهت این معاینات را به حداقل رساند. توصیه می شود این روش تخیصی را نزد بهترین متخصص زنان انجام دهید.

دکتر فرهانه امینی

دکتر فرهانه امینی

دکتر فرهانه امینی متخصص زنان زایمان، فارغ‌التحصیل دکترای عمومی سال ۸۲ از دانشگاه ایران و فارغ‌التحصيل دکترای تخصصی زنان سال ۹۱ از دانشگاه قزوین است. دکتر فرهانه امینی دارای بورد تخصصی جراحی زنان وزایمان است و عضو انجمن جراحان زنان وزایمان ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا