دکتر فرهانه امینی
Search
Close this search box.
سرطان-رحم

سرطان دهانه رحم⭐

سرطان دهانه رحم، در واقع رشد سلول های نامرتبط در بافت دهانه رحم است. این نوع سرطان در مراحل اولیه از سطح دهانه رحم شروع می شود. این مورد وقتی اتفاق می افتد که سلول ها شروع بع تبدیل شدن به سلول های سرطانی می کنند.

همه سلول های پیش سرطانی  به سرطان  تبدیل نمی شوند، اما یافتن سلول های مشکل ساز و درمان آن ها قبل از تغییر، برای پیشگیری از سرطان رحم بسیار مهم است. برای آشنایی بیشتر با سرطان رحم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

سرطان-دهانه-رحم

علائم و نشانه های سرطان دهانه  رحم

تغییرات پیش سرطانی در سلول های دهانه رحم به ندرت باعث ایجاد علایم  می شود. تنها راه برای اطلاع از وجود سلول های غیر طبیعی که ممکن است به سرطان تبدیل شوند، انجام آزمایش غربالگری دهانه رحم است. شایع ترین علائم عبارت اند از:

  • خونریزی واژینال بین پریود ها
  • خونریزی که در طول قاعدگی شدید تر از حد نرمال است.
  • درد در هنگام مقاربت
  • خونریزی بعد از مقاربت
  • درد لگن
  • تغییرات در ترشحات واژن مانند ترشح بیشتر یا بوی خیلی نامطبوع
  • خونریزی واژن بعد از یائسگی

علل سرطان دهانه رحم

تقریبا تمام موارد سرطان رحم ناشی از عفونت مداوم با برخی از انواع است. این بزرگترین عامل خطر HPV برای سرطان رحم است.

درد سرطان دهانه رحم چقدر است؟

در مراحل اولیه بیماری، درد دهانه رحم زیاد احساس نمی شود. همانطور که سرطان در بدن شما پیشرفت می کند و به بافت ها و اندام های دیگر بدن گسترش می یابد.

نحوه تشخیص سرطان رحم

اگر بر اساس علائم یا نتایج غیر طبیعی آزمایشات مشکوک به سرطان رحم باشد، ممکن است آزمایش های تشخیصی مانند کولپوسکوپی ( معاینه دهانه رحم  با استفاده از دستگاه بزرگنمایی خاص) و بیوپسی ( برداشتن یک نمونه بافت کوچک برای معاینه) انجام شود، تشخیص را تایید کنید.

پیشگیری از سرطان رحم

موثر ترین راه برای پیشگیری از سرطان رحم واکسیناسیون علیه HPV است. واکسن HPV برای مردان و زنان در سنین 9 تا 26 سال توصیه می شود.

سرطان-دهانه-رحم

مراحل سرطان دهانه رحم چیست؟

سرطان رحم دارای انواع مختلفی از جمله:

  • مرحله اول: سرطان تنها در دهانه رحم یافت می شود و هنوز به بافت های اطراف پخش نشده است.
  • مرحله دوم: در این مرحله به قسمت واژن شما گسترش یافته اما هنوز به بافت هایی که قسمتی از بدن بین باسن شما را می پوشاند ( دیواره لگن) شما نرسیده است.
  • مرحله سوم: سرطان به قسمت پایین واژن شما گسترش یافته و ممکن است دیواره لگن، ( لوله هایی که ادرار را حمل می کنند) و غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته است.
  • مرحله چهارم: سرطان به بخش دیگر بدن مانند ریه ها گسترش می یابد.

آیا معاینات لگن ضروری است؟

گاهی شما و پزشکان می توانید تصمیم بگیرید که آیا نیاز به معاینه لگن است یا خیر این بر اساس سابقه سلامتی و فعالیت جنسی شما است.

مهم است که برای بازدید از مراقبت های معمولی با پزشک خود برنامه ریزی کنید تا در مورد سلامت جنسی  و سایر نگرانی های مربوط به سلامت باروری شما صحبت شود.

آیا سرطان دهانه رحم را با انگشت خود احساس می کنید؟

خیر، سرطان رحم را با انگشت خود احساس نمی کنید. سلول های سرطانی کوچک هستند و تشخیص آنها غیر ممکن است مگر اینکه زیر میکروسکوپ باشد. اگر برآمدگی یا توده ای در واژن خود احساس می کنید، می تواند نشانه ای از پولیپ یا کیست باشد. اگر برآمدگی در داخل واژن خود احساس کردید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید تا بتوانند آن ناحیه را بررسی کنند.

 نحوه تشخیص سرطان رحم چگونه است؟

بیشتر مردم تا زمانی که پیش پزشک نرفتند و آزمایش های لازم را ندادند متوجه سرطان رحم نمی شوند. پزشک شما می توان سرطان رحم را از طریق یک سری آزمایش و بیوپسی تایید کند. علائم اولیه سرطان رحم خفیف است و توسط بهترین پزشک زنان قابل تشخیص است. مراحل پیشرفته تر بیماری دهانه رحم به احتمال زیاد باعث ایجاد علائم و نشانه ها می شود.

سرطان رحم

نتیجه گیری

سرطان رحم نوعی سرطان است که در سلول های دهانه رحم که قسمت پایینی رحم است که به آن متصل می شود، رخ می دهد. این بیماری معمولا توسط ویروس پاپیلومای انسانی، یک عفونت مقاربتی ایجاد می شود.

سوالات متداول

دکتر فرهانه امینی

دکتر فرهانه امینی

دکتر فرهانه امینی متخصص زنان زایمان، فارغ‌التحصیل دکترای عمومی سال ۸۲ از دانشگاه ایران و فارغ‌التحصيل دکترای تخصصی زنان سال ۹۱ از دانشگاه قزوین است. دکتر فرهانه امینی دارای بورد تخصصی جراحی زنان وزایمان است و عضو انجمن جراحان زنان وزایمان ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا